Olvasási idő: 3 perc

Az elektromos autókkal kapcsolatban számtalan kérdés merül fel még napjainkban is. Annak ellenére, hogy egyre többet látunk az utakon, az emberek többsége még mindig tart a megvásárlásuktól. A töltéssel és az akkumulátorral kapcsolatban van a legtöbb tévhit és sokszor halljuk, hogy meddig jó egy autó akkumulátor?

Meddig jó egy autó akkumulátor egy elektromos autó esetén?

Ez még valamelyest igaz is, de természetesen nem akkora mértékben, mint ahogy ezt leírják a “pesszimisták”. A rendelkezésre álló globális adatok azt mutatják, hogyha magának az akkumulátornak a degradációja nem gyorsul fel (például a helytelen töltés és használat miatt, de erről később), akkor az esetek döntő többségében az eszköz túléli magát a járművet is. Ez már önmagában egy elég biztató adat, de nézzük a teljesítményt is.

Az akkumulátor kapacitása évente átlagosan 2,3%-kal csökken, ami azt jelenti, ha egy autó új korában 200 kilométert képes megtenni, akkor 5 év múlva ez a szám 178 lesz, 10 éves korában pedig 158 km. Viszont fontos észben tartani azt, hogy az aksi degradációja egyáltalán nem lineáris, hanem eleinte, az első években viszonylag gyors, utána pedig fokozatosan lelassul.

Nemrégiben kitárgyaltuk, hogy mégis mennyi a töltési ideje egy villanyautónak, ideje, hogy áttérjünk a jármű szívére, az akkumulátorra. Az aksikkal kapcsolatban rengeteg tévhitet hallhatunk, sőt, a hagyományos autót kedvelők egyik fő érve az elektromossal szemben az, hogy az akkumulátor folyamatosan veszít a teljesítményéből.

elektromos autó akkumulátor élettartamát, autó akkumulátorának mennyi ideig, vagy akár évig is az élettartam, élettartama
autó akkumulátor élettartamát, autó akkumulátort , autó akkumulátora teljesen akár több évig is tölthetjük az akku-t ami hosszabb időt bírja

Nem mindegy, hogyan töltjük az akkumulátort

Az első és legfontosabb, ha elektromos autót vásárolunk, hogy gondoskodjunk a megfelelő töltőről. Felejtsük el a gyári töltőt, az inkább csak afféle biztonsági tartaléknak felel meg. A jelenleg elérhető legjobb megoldás, ha otthonra telepítünk egy fali töltőt vagy töltőoszlopot, mivel ezek minőségi munkát végeznek. Az ideális töltő nem fogja túlterhelni, “túltölteni” az akkumulátort, hanem például előre beállíthatjuk, hogy pontosan mekkora szintre töltse fel azt. Ha pedig elérte a 100%-ot, akkor automatikusan kikapcsol, hogy ne befolyásolja negatívan az eszköz élettartamát.

De további különbséget jelenthet az is, hogy milyen hűtést használ az autó. A folyadékhűtéses akkumulátorok degradációja sokkal kisebb és lassabb, mint a léghűtéses modellek esetében. Pár konkrét példa: egy Tesla Model S 2015-ös évjáratának az éves átlagos romlása 2,3% (folyadékhűtéses), míg egy szintén 2015-ös, léghűtéses Nissan Leaf akkuja már évente 4,2%-ot veszít a kapacitásából.

Visszatérve a töltésre és a használatra: az, hogy mennyire használjuk a járművet, egyáltalán nem befolyásolja az akkumulátor romlásának ütemét. Sokkal inkább a “hogyan”-on van a hangsúly, azaz meleg hőmérsékleten gyorsabb a kapacitásvesztés, valamint az egyenáramú villámtöltők is jobban megterhelik az akkut.

Használat és vásárlás előtt érdemes szakemberrel konzultálni

Az elektromos autó töltése egy igazán kritikus terület. Már magának a járműnek a megvásárlása előtt kifejezetten ajánlott szakemberekkel konzultálni arról, hogy hogyan szeretnénk tölteni és használni, mivel minden modellnek más és más az igénye. Mindenkinek az a célja, hogy a villanyautó hosszú éveken keresztül megfelelően használható legyen, így mindenképpen éljünk a konzultáció és a tájékozódás lehetőségével, keressen minket bizalommal, és mi minden kérdésre választ adunk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük