Új áttörés az elektromos autók töltésében: 500%-os javulás hideg időben
Egy amerikai kutatócsoport jelentős áttörést ért el az elektromos járművek hideg időben történő töltésének hatékonyságában. A Michigani Egyetem kutatói egy új, speciális bevonat segítségével 500 százalékkal gyorsabb töltést tettek lehetővé fagyos körülmények között anélkül, hogy csökkent volna az akkumulátor energiasűrűsége.

Az alacsony hőmérséklet hatása az akkumulátorokra

Az alacsony hőmérséklet jelentősen rontja a lítium-ion akkumulátorok teljesítményét, mivel ilyenkor lelassul az ionok mozgása az elektródák között. Ez nemcsak a töltési sebesség csökkenéséhez, hanem az energiasűrűség romlásához is vezet, ami közvetlenül befolyásolja a jármű hatótávolságát. A gyártók ezt gyakran vastagabb elektródák alkalmazásával próbálják kompenzálni, de ez megnöveli az akkumulátor súlyát anélkül, hogy valódi előrelépést jelentene a hideg időjárási körülmények között történő töltésben.
A lítiumlerakódás és annak következményei
A töltési folyamat során a lítium hajlamos az anód felszínén lerakódni, ami úgynevezett lítiumbevonatot hoz létre. Ez a réteg rontja a töltési hatékonyságot és hosszú távon az akkumulátor élettartamát is. A vastagabb elektródák alkalmazása ugyan növeli a reakciófelületet, de tovább fokozza a lítiumlerakódás problémáját, különösen hideg időben.

Az új megközelítés: üvegszerű bevonat
A Michigani Egyetem kutatócsoportja – Neil Dasgupta docens vezetésével – egy lítium-borát-karbonát alapú, úgynevezett „üvegszerű” bevonatot fejlesztett ki, amely megakadályozza a lítium lerakódását az anód felületén. A laboratóriumi tesztek során a módszer lehetővé tette, hogy az akkumulátorcellák akár -10 °C-on is ötször gyorsabban töltődjenek fel, mint a hagyományos kialakítású cellák. A módosított akkumulátorok ráadásul 100 töltési ciklus után is megtartották kapacitásuk 97 százalékát, ami jelentősen csökkentett degradációt jelez.

Gyártási lehetőségek és jövőbeli kilátások
Bár a kutatás jelenleg laboratóriumi környezetben zajlott, az új technológia ipari bevezetése ígéretes. Dasgupta szerint az üvegszerű bevonat alkalmazása nem igényel jelentős módosításokat a meglévő akkumulátorgyártási folyamatokban, így a technológia viszonylag egyszerűen átültethető a gyakorlatba. Ez fontos lépés lehet az elektromos járművek hideg időben való használhatóságának javításában, különösen azokban az országokban, ahol a téli hőmérsékletek tartósan fagypont alatt vannak.
Ajánlott 22 kW-os töltőink:
BESEN Type2 Elektromos autó fali töltő kábellel | 22 kW | 32A | 3fázis | 6m | DLB | RED
Utánrendelhető
329 900 Ft Bruttó (259 764 Ft + Áfa)BESEN Type2 Elektromos autó fali töltő kábellel APP vezérléssel | 22 kW | 32A | 3fázis | 6m | DLB | RED
Utánrendelhető
349 900 Ft Bruttó (275 512 Ft + Áfa)BESEN Type2 Elektromos autó fali töltő kábellel | 22 kW | 32A | 3fázis | 6m
18 készleten
Original price was: 229 900 Ft.199 900 FtCurrent price is: 199 900 Ft. Bruttó (157 402 Ft + Áfa)BESEN Type2 Elektromos autó fali töltő kábellel APP vezérléssel | 22 kW | 32A | 3fázis | 6m
9 készleten
Original price was: 269 900 Ft.242 910 FtCurrent price is: 242 910 Ft. Bruttó (191 268 Ft + Áfa)Besen WALLBOX elektromos autó fali töltő 22 kW (3x32A) (töltőkábellel,RFID)
24 készleten
Original price was: 259 900 Ft.233 910 FtCurrent price is: 233 910 Ft. Bruttó (184 181 Ft + Áfa)⚡️GYIK✅
⚡️1.Miért nehéz az elektromos autó töltés hidegben?⚡️
Mert az alacsony hőmérséklet lassítja az ionok mozgását az akkumulátor elektródái között, ami csökkenti a töltési sebességet és az energiasűrűséget is. Ez rövidebb hatótávolsághoz és lassabb töltéshez vezet.✅
⚡️2. Hogyan próbálták eddig kompenzálni a hideg hatását az akkumulátorokban?⚡️
A gyártók vastagabb elektródákat alkalmaztak, hogy növeljék a reakciófelületet, így több ionreakció történhetett. Ez azonban növeli az akkumulátor súlyát, és nem oldja meg a lítiumlerakódás problémáját.✅
⚡️3. Mi az a lítiumlerakódás, és miért jelent problémát?⚡️
A lítiumlerakódás során a lítium az anód felszínén felhalmozódik, bevonatot képezve, amely gátolja az ionok áramlását és rontja az akkumulátor töltési hatékonyságát. Emellett hosszú távon az akkumulátor élettartamát is csökkenti.✅
⚡️4. Miben különbözik az új megközelítés a korábbiaktól?⚡️
A Michigani Egyetem kutatói egy speciális, lítium-borát-karbonát alapú „üvegszerű” bevonatot alkalmaztak az anódon, amely megakadályozza a lítium lerakódását. Ez lehetővé tette, hogy hideg környezetben is gyorsabb és hatékonyabb legyen a töltés.✅