A BMW bemutatta megújult középkategóriás szedánját, az i4 névre keresztelt tisztán elektromos modellt, melynek többféle kiadása lehetővé teszi, hogy a kisebb igényeket támasztó és a maximalista ügyféltípusok is megtalálják számításaikat benne.
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 technológiáját és formanyelvét egyaránt továbbfejlesztette, így még nagyobb vonzerővel kecsegtet a vezetés zéró emissziójú élményének egyik alapmodellje. Az új i4 a BMW Group müncheni gyárában készül, globális piaci bevezetése 2024 júliusában kezdődik meg. A modell legfontosabb értékesítési piaca az Egyesült Államok, Németország, Nagy-Britannia és Kína.
BMW i4 kinézet, külső jegyek
Hamisítatlanul BMW lett az új i4-es is, ráadásul a tervezők próbálták a lehető leghangsúlyosabban meghagyni a márka védjegyének számító “veséket”: az újratervezett, félig zárt felületű és “hálómotívummal” ellátott hűtőrácsnak köszönhetően a frontrész még karakteresebb. A hűtőrács kerete alapfelszereltségként matt króm, az opcionális extrafelszereltség részeként pedig magasfényű fekete árnyalatú.
A LED-technológiás első fényszórók új belső felépítést kaptak: függőlegesen elrendezett helyzetjelzők, nappali menetfények és irányjelző. A távolsági fény elvakítás-mentes mátrix funkciójával dolgozó, adaptív LED-technológiás első fényszórók, a nagyvárosi fények és a BMW M4 CSL stílusában megrajzolt exkluzív BMW Laserlight hátsó lámpák az opcionális extrafelszereltség részei, ahogy a Comfort Access funkció részeként látható új üdvözlőfény-animáció (Welcome Light Animation) is.
A választható extrafelszereltség részeként BMW M sport csomag is elérhető, melynek immár a magasfényű Black árnyalatú hátsó diffúzor is része. Gyárilag megrendelhető M Sport Pro csomag és M Carbon külső felszereltségi csomag; a típus-specifikus BMW M Performance alkatrészek az eredeti BMW alkatrészek portfólióját színesítik. A sportos kinézethez persze nagyban hozzájárulnak az új, 19” méretű BMW M aerodinamikai keréktárcsák és a duplaküllő-dizájnú, 20” méretű BMW Individual aerodinamikai alufelnik is. A személyre szabhatóságot tovább növelik az új fényezések: a Cape York metál és a Fire Red metál árnyalatok.
BMW i4 utastér, belső jegyek
Az átfogó digitalizáció következtében a műszerfalon jelentősen kevesebb gomb és kapcsoló kapott helyet. A szellőztetés, a légkondicionáló, illetve az extrafelszereltség részeként elérhető ülés- és kormányfűtés az ívelt, két részre osztott központi kijelzőn keresztül, hangvezérléssel és – a szellőztetés esetében – a szellőzőrostélyokon található, új vezérlőpaneleken keresztül vezérelhető.
Már alapfelszereltségként sokszögletű, kétküllős kormány jár világító multifunkciós gombokkal, de némi plusz pénzért bőrözött BMW M sportkormány kérhető három küllővel, laposabb kialakítású alsó karimával. Az új BMW i4 alapfelszereltsége lett többek között a hangulatvilágítás – amelynek a műszerfal és az ajtókárpitok új kontúrvilágítása is része – és a külső-belső “tükörcsomag”. Extraként egyes vezérlőelemek kristályüvegből készült Crafted Clarity változata, illetve még tovább finomított felületstruktúrával rendelkező Sensatec bevonatú Luxury műszerfal kérhető, de a perforált Sensatec kárpittal húzott sportülések már alapfelszereltségként elérhetők, persze ülésből és bevonatból is kérhető más típus: az új, Black árnyalatú M Performtex ülőfelületek a BMW M sport csomag vagy a BMW M Performance modellek alapfelszereltségének részei. A Black/Red kéttónusú, dekoratív kontúrozással ellátott Vernasca bőrkárpit opcionális extra, ahogyan a háromféle árnyalatban elérhető BMW Individual Merino bőrkárpitozás is – tehát igencsak egyedivé varázsolhatják a tulajok az új i4-est.
A modell hivatalosan ötszemélyes, kényelmesen azonban inkább négyen érezhetik magukat. A csomagoknak alapesetben 470 liternyi hely áll rendelkezésre, a hátsó támlák ledöntésével ez azonban akár 1290 literig bővíthető. A modell alapfelszereltségének a hátsó tengely levegős futóműve is része, így a kényelem még teljes hátsó terhelésnél is garantált.
BMW i4 motor és meghajtás
Az i4 a BMW rugalmas hajtáslánc-architektúrájára épül, így rögtön négyféle modellváltozatban érhető el – két hátsó-, valamint két négykerékhajtású variánssal. Újdonság a palettán az xDrive40, amely elektromos összkerékhajtással, összesen 401 lóerő (295 kW) rendszerteljesítménnyel rendelkezik, miközben egy feltöltéssel 450 – 550 kilométeres WLTP mérés szerinti elektromos hatótávolságot tudhat magáénak. Ennél persze van a palettán lejjebb és feljebb is: aki nem vágyik összkerék-meghajtásra, annak az i4 eDrive40 és a belépő modell, az eDrive35 lehet megfelelő, míg a csúcsteljesítményt hajszolók számára az M50 xDrive lehet kielégítő választás. Ez utóbbi 544 lóerős (400 kW) csúcsteljesítménye és 795 Nm-es maximális forgatónyomatéka 3,9 másodperces 0-100 km/órás sprintet ígér, miközben a hatótáv 410-520 km között alakul.
A legspórolósabb megoldást az eDrive40 jelenti, melynek 340 lóerős hátsó villanymotorja 5,6 másodperces százas gyorsulás mellett 470 – 600 km közötti hatótávot tesz lehetővé egyetlen töltéssel.
BMW i4 töltése otthon, munkahelyen vagy út közben
És ha már töltés, a BMW i4 kombinált töltőegysége (CCU – Combined Charging Unit) maximum 11 kW-os teljesítményű AC (váltóáramú) töltést tesz lehetővé, a modell nagyfeszültségű akkumulátora azonban a megfelelő állomásokon akár 205 kW-os (a BMW i4 eDrive35 esetében 180 kW-os) teljesítményű DC ultragyors töltéssel is etethető.
A BMW i4 modellváltozatai számára az egyelőre kísérleti piacokon elérhető Connected Home Charging intelligens otthoni járműtöltés is elérhető: a járműtöltési folyamatok intelligens vezérlése a napenergia-optimalizált töltést és a terhelés-optimalizált töltést, a rendszer további bővülésével párhuzamosan pedig a költségoptimalizált töltést is lehetővé teszi olyan helyeken, ahol akár egy napon belül dinamikusan változnak a villamosenergia-árak. A BMW i4 mindemellett a Plug & Charge funkcióval is felvértezhető, amely a hosszabbra nyúló utazások közben kényelmes járműtöltési megoldásokat kínál, így ugyanis nem kell a különböző szolgáltatók alkalmazásaira regisztrálni és azokat használni, hanem “egy kézből” működhet minden.
A megfelelő otthoni töltő kiválasztása elengedhetetlen a maximális e-autó élmény érdekében, így érdemes felmérni, hogy milyen lehetőségekkel rendelkezik háztartásunk vagy a telepítési helyszín, és amennyiben korlátozott teljesítmény adható át az autónak, érdemes okos töltőben gondolkodni, amely az egyéb fogyasztók figyelembevételével tudja szabályozni az elektromos autó számára még biztonsággal elérhető kapacitást, így bármikor úgy tölthetünk, hogy nem kell aggódni a kismegszakító folyamatos leoldásától. Az ideális fali töltő (wallbox) kiválasztásához érdemes felvenni a kapcsolatot munkatársainkkal az alábbi elérhetőségeken. Továbbá tekintse meg az alábbi linken az autó legfontosabb specifikációit.
BMW i4 technológia és biztonsági rendszerei
Az új BMW i4 a biztonságos és kényelmes járművezetést, illetve parkolást lehetővé tevő intelligens rendszerek rendkívül széles tárházával büszkélkedhet. Az előzési tilalmakra is figyelmeztető megengedett sebesség kijelzése (Speed Limit Info), a frontirányú ütközésre figyelmeztető rendszer (Front Collision Warning), a parkolóasszisztens (Parking Assistant), a tolatókamera (Reversing Assist Camera) és a tolatási segéd (Reversing Assistant) egyaránt az alapfelszereltség része.
A QuickSelect koncepció szerint felépített, alapfelszereltségként kínált új iDrive kijelző- és járművezérlő technológia új élményeket kínál a felhasználóknak, középpontban az érintésekkel és élőbeszéd útján történő vezérlésével. Új, áttekinthetően elrendezett funkciókkal dolgozó főképernyő, a felhasználói felület vezetőhöz közelebb eső oldalán pedig függőlegesen elrendezett, élő ikonok. A QuickSelect koncepció lehetővé teszi a kívánt funkciók egyetlen lépésben történő, almenük nélküli aktiválását: a központi kijelző alsó éle mentén elérhető menüsáv például a légkondicionáló funkcióihoz kínál közvetlen hozzáférést.
Az alapáras Live Cockpit Plus BMW Maps felhőalapú navigációs rendszerrel szerelt, járműtöltésre optimalizált útvonaltervezéssel. Extra felszereltségként megrendelhető BMW Live Cockpit Professional műszerfal-elrendezésnek a Head-Up kijelző és a kiterjesztett nézet (Augmented View) is része. E mellett az opcionális felszereltség részeként megrendelhető tételek között a kanyarkövető és sávtartó asszisztenssel (Steering and Lane Control Assistant), valamint a Stop & Go funkcióval dolgozó aktív tempomattal (Active Cruise Control with Stop & Go) ellátott Driving Assistant Professional csomag és a Parking Assistant Plus parkolóasszisztens is megtalálható.
Az autó egy beépített eSIM kártya és a My BMW okostelefon-alkalmazás segítségével 5G hálózaton keresztül valós időben mutatja részletes állapotát, valamint távolról vezérelhető funkciókhoz kínál hozzáférést. Utóbbiak között található a nagyfeszültségű akkumulátor töltésvezérlése és az utastér előklimatizálása is, de akár a parkolási- és a töltési díjak is rendezhetők digitálisan, az autóból.
Az új BMW i4 elérhető modellváltozatai
BMW i4 eDrive35
- Erőforrás: a BMW eDrive hajtáslánc-technológia legkorszerűbb, ötödik generációja a hátsó tengelyen dolgozó elektromos motorral
- Hajtás: hátsókerék-meghajtás
- Maximális rendszerteljesítmény: 210 kW / 286 lóerő percenkénti 6000 motorfordulatnál
- Csúcs rendszer-forgatónyomaték: 400 Nm percenkénti 0 – 4500 motorfordulat között
- Gyorsulás 0-100 km/óra: 6,0 másodperc
- Kombinált energiafogyasztás (WLTP): 15,1 – 19,3 kWh / 100 km*
- Tisztán elektromos hatótávolság (WLTP): 386 – 500 kilométer*
BMW i4 eDrive40
- Erőforrás: a BMW eDrive hajtáslánc-technológia legkorszerűbb, ötödik generációja a hátsó tengelyen dolgozó elektromos motorral
- Hajtás: hátsókerék-meghajtás
- Maximális rendszerteljesítmény: 250 kW / 340 lóerő percenkénti 8000 motorfordulatnál
- Csúcs rendszer-forgatónyomaték: 430 Nm percenkénti 0 – 5000 motorfordulat között
- Gyorsulás 0-100 km/óra: 5,6 másodperc
- Kombinált energiafogyasztás (WLTP): 15,4 – 19,4 kWh / 100 km
- Tisztán elektromos hatótávolság (WLTP): 468 – 600 kilométer
BMW i4 xDrive40
- Erőforrás: a BMW eDrive hajtáslánc-technológia legkorszerűbb, ötödik generációja az első és a hátsó tengelyen is egy-egy elektromos motorral
- Hajtás: elektromos BMW xDrive intelligens összkerékhajtás
- Maximális rendszerteljesítmény: 295 kW / 401 lóerő percenkénti 8000 motorfordulatnál
- Csúcs rendszer-forgatónyomaték: 600 Nm percenkénti 0 – 5000 motorfordulat között
- Gyorsulás 0-100 km/óra: 5,1 másodperc
- Kombinált energiafogyasztás (WLTP): 16,6 – 20,5 kWh / 100 km
- Tisztán elektromos hatótávolság (WLTP): 444 – 548 kilométer
BMW i4 M50 xDrive
- Erőforrás: a BMW eDrive hajtáslánc-technológia legkorszerűbb, ötödik generációja az első és a hátsó tengelyen is egy-egy elektromos motorral
- Hajtás: elektromos xDrive intelligens összkerékhajtás
- Maximális rendszerteljesítmény: 400 kW / 544 lóerő
- Csúcs rendszer-forgatónyomaték: 795 Nm
- Gyorsulás 0-100 km/óra: 3,9 másodperc
- Kombinált energiafogyasztás (WLTP): 17,5 – 22,0 kWh / 100 km
- Tisztán elektromos hatótávolság (WLTP): 413 – 522 kilométer