Érdemes tisztában lenni azzal, hogy elektromos autó mentése hogyan zajlik, mivel ezzel a típussal kapcsolatban rengeteg tévhit terjed a köztudatban. Az akkumulátorral sincs mindenki kibékülve, de sokan gondolják úgy, hogy sokkal tűzveszélyesebb, mint egy benzines vagy dízeles változat. Szerencsére az adatok teljesen mást mutatnak.
Elektromos autó mentése: nincs különbség a dízeles, benzines változatokhoz képest
Ha megnézzük a pontos adatokat, hogy az elmúlt években hány jármű tűzeset kapcsolódik elektromos autóhoz, akkor azt láthatjuk, hogy alig éri el az 1%-ot az arányuk az összes esethez viszonyítva. Ebből akár azt a következtetést is levonhatjuk, hogy a benzines, dízeles sokkal tűzveszélyesebb. Természetesen ez még nem jelenti azt, hogy az elektromos autó szinte hibátlan, vannak helyzetek, amikor a mentés jelenti az egyetlen megoldást.
A villanyautókról érdemes bővebben olvasni, pláne, ha valaki éppen a váltáson gondolkodik, most akar vásárolni egyet, akkor jobb előre felkészülni arra, hogy milyen különbségek vannak egy hagyományos meghajtású járműhöz képest a fenntartásban, működtetésben. Így azzal is ajánlott tisztában lenni, hogy melyek azok a helyzetek, amikor az elektromos autó mentése elkerülhetetlen.
Összességében sokkal kisebb a karbantartási igényük, mint a benzines, dízeles járművek esetében. Ez annak köszönhető, hogy nagymértékben kevesebb a mozgó alkatrész, így azok nem használódnak el. Autómentőket általában két fő okból szoktak hívni elektromos autóhoz. Az első kategória a balesetből származó meghibásodás, ez teszi ki a mentések legnagyobb hányadát.
Ha egy elektromos jármű balesetet szenved, az első lépés minden esetben az, hogy minél előbb áramtalanítsuk a gépezetet. Ezzel elkerülhetjük az áramütéseket, komolyabb sérüléseket és az autó kigyulladásának veszélyét. Mindezek után kell megbizonyosodni arról, hogy az autót gurulóképes állapotba lehet-e hozni. Ha nem sikerül, akkor egy speciális kocsira lesz szükség, ami felhelyezi a villanyautót az autómentőre.
Amennyiben nem értünk az elektromos autókhoz, akkor ne próbáljuk meg saját kezűleg megoldani a problémát, minél hamarabb hívjunk szakembert. Sajnos sok esetben a “kísérletezés” további, több százezres károkat is képes okozni. Zárjuk le a járművet és álljunk legalább 8-10 méteres távolságba, onnan hívjuk a segítséget.
Elektromos autókra jellemző problémák
Közlekedési baleset bárkivel megeshet, függetlenül attól, hogy milyen meghajtású autót vezet. Azonban van, ami csak elektromos járműre jellemző. Az egyik legkellemetlenebb ezek közül az akkumulátor lemerülése. Ha rosszul mérjük fel a hatótávolságot, a töltöttséget, és megáll a jármű, akkor nincs más megoldás, mint az elektromos autó mentése. Persze nem állnak tömegével a lemerült villanyautók az út szélén, a fedélzeti számítógép még időben figyelmeztet minket a fogyó “üzemanyagra”.
Egyre több töltőállomás található hazánkban is. A leállás mögött gyakran az akkumulátorcella hibája is állhat. A töltési csatlakozó meghibásodása is problémákat okozhat. Ezek ritka problémának számítanak, de sajnos előfordulnak. Egy autómentő hívása szinte azonnali megoldást jelent.
Az elektromos autó üzemeltetése
A villanyautók népszerűsége egyre nagyobb. Ha valaki váltani szeretne, érdemes felkészülnie a használatra. Mindenképpen szükség lesz például egy saját, telepített fali töltőre vagy töltőoszlopra. Ez sokkal hatékonyabb, mint a gyári változat, ráadásul a napelemes rendszerrel is lehet kombinálni, hogy ingyen tudjunk tankolni. A telepítést szakember végezheti el: ha kérdése van, keressen minket bizalommal.
Mode 3 (utcai) gyorstöltákábel
A Mode 3 töltőket hívják a köznyelvben „gyors” vagy “villám” töltőknek is. A köztéri, nyilvános töltő állomások többsége is Mode 3-as „gyorstöltő”.
A Mode 3 gyorstöltőkábel egy csatlakozókábel a töltőállomás és az elektromos autó között. Európában Type 2 típusú töltőfej a szabvány. Az elektromos autó oldali csatlakozó típus lehet:
- Type 1 (főleg a 2015 előtt gyártott vagy amerikai import elektromos autóknál jellemző)
- Type 2 (IEC 62196 szabvány szerinti)
A töltőállomásokat az európai szabványnak megfelelő Type 2-es csatlakozóaljzattal látják el. Tehát az elektromos autójának feltöltéséhez
- vagy egy Mode 3-as Type 2 töltőkábel, ami Type 2 (autó oldali)-Type 2 (töltő oldali) (pl. Renault ZOE-hoz),
- vagy egy Mode 3-as Type 1 töltőkábel (autó oldali) – Type 2 (töltő oldali) (pl. Fiat 500e USA modell) töltőkábelre van szüksége.
⚡️GYIK✅
⚡️1. Az elektromos autók mentése nehezebb, mint a hagyományos autóké?
✅Válasz: Nem, az elektromos autók mentése nem nehezebb, mint a benzines vagy dízeles autóké. Az elmúlt évek adatai azt mutatják, hogy az elektromos autók tűzesetei alig érik el az 1%-ot az összes autótűzhöz viszonyítva. Az elektromos autók mentésekor az első lépés az áramtalanítás, hogy elkerüljük az áramütést és a tüzeket.
⚡️2. Milyen különbségek vannak az elektromos autók és a hagyományos autók mentése között?
✅Válasz: Az elektromos autók mentésekor fontos az áramtalanítás, hogy elkerüljük az áramütést és a tüzeket. Ezt követően meg kell győződni arról, hogy az autó gurulóképes-e. Ha nem, akkor speciális mentőautóra van szükség.
⚡️3. Milyen gyakori problémák fordulhatnak elő elektromos autókkal kapcsolatban?
✅Válasz: Az elektromos autók esetében a leggyakoribb problémák közé tartozik az akkumulátor lemerülése, a töltési csatlakozó meghibásodása és az akkumulátorcella hibája. Ezek ritka esetek, de előfordulhatnak, és ilyenkor az autómentő hívása jelent megoldást.
⚡️4. Milyen előnyökkel jár az elektromos autók üzemeltetése?
✅Válasz: Az elektromos autók üzemeltetése alacsonyabb karbantartási igénnyel jár, mivel kevesebb a mozgó alkatrész. Továbbá egy saját telepített fali töltővel vagy töltőoszloppal hatékonyabban tölthetjük az autót, különösen napelemes rendszerrel kombinálva.
⚡️5. Milyen lépéseket kell tenni, ha elektromos autóval balesetet szenvedünk?
✅Válasz: Ha elektromos autóval balesetet szenvedünk, az első lépés az áramtalanítás, hogy elkerüljük az áramütést és a tüzeket. Ezt követően meg kell győződni arról, hogy az autó gurulóképes-e, és ha nem, akkor speciális mentőautóra van szükség.