Melyek a legnagyobb hatótávolságú plug-in hibrid autók 2024-ben?
A TOP 3 legnagyobb hatótávú PHEV autó
Napjainkban szinte minden az autók hatótávjáról szól. Legalábbis az elektromos és a hibrid járművek esetében, mert belső égésű motorral szerelt társaik esetében senkit sem érdekel, mennyi ideig tart a tankolás, és azt milyen sűrűn kell megejteni. Ezzel szemben az már sokaknak számít, hogy hány kilométerenként kell akár órákra nélkülözni
Szerencsére a technika fejlődésével manapság már egy plug-in hibrid is kellően messzire juthat akár egy csepp benzin elégetése nélkül, ráadásul több modell rendelkezik gyors, akár villámtöltésre is képes fedélzeti töltővel, így nem szükséges órákat várni a további, emissziómentes haladásra. Ezúttal azt vizsgáltuk meg, hogy melyik a top három legnagyobb elektromos hatótávval bíró PHEV autó 2024-ben, melyek a magyar piacon is elérhetőek.
Az elektromos hajtás maximális hatótávolságának kulcsai
Az egyik megoldás a nagy akkukapacitás, ám ez nagy helyigénnyel és feleslegesen cipelt tömeggel társul, ami rontja a fogyasztást és a komfortérzetet is, ráadásul a hagyományos hajtás kilogrammjai és térfoglaló hatása is jelentkezik ezek mellé, így vagy nagy járművet kell csinálni vagy megpróbálni a legkisebb méretből és tömegből gazdálkodni, hisz ezekkel úgy lehet hasznos extra kilométerekre szert tenni, hogy végső soron nem növelik az előállítási költségeket. Persze egy bizonyos méretre szükségünk van a kényelmes utazáshoz, nem véletlen tehát, hogy listánkon sem kisautók szerepelnek. Fontos kiemelni, hogy a top hármas legnagyobb hatótávú Plug-in hibrid listára a Magyarországon jelenleg elérhető villanyautókat tartottuk említésre érdemesnek – így például a kínai GWM WEY és Coffee 01 hibridek hiába rendelkeznek 146 kilométeres elektromos hatótávval, mivel nem kaphatók hazánkban, nem lenne sok értelme győztesnek kikiáltani őket. Azonban akadnak bőven 100 kilométer feletti villanyos távolságot ígérő típusok, melyeket – a megfelelően vastag pénztárca mellett – bárki beszerezhet hivatalosan.
Miért jó a plug-in hibrid autó?
A legnagyobb előny az olcsó üzemeltetésben rejlik, hiszen jelenleg nincs (cégautó)adó vagy épp átírási illeték, több magyar nagyvárosban (például Budapesten) ingyenes a közterületi parkolás, bár a kormány döntése nyomán ezek a szeptembertől forgalomba helyezett és új műszaki vizsgát kapó autókra már nem lesznek érvényesek, még mindig megérheti PHEV járgányt üzemeltetni. Saját wallbox segítségével ingyenes otthoni vagy munkahelyi töltés esetén például alapvetően kedvezőbb a “tankolás” költsége.
Tudj meg többet a hibrid autókról!
Legnagyobb hatótávval rendelkező plug-in hibrid autók
Az első és legfontosabb, hogy napjainkra már nem kell tartani attól, hogy 40-50 kilométernyi használat után órákig kell pihentetni egy töltőn vagy a drága benzint égetve kell használjuk útitársunkat. Nem kevés PHEV rendelkezik már 100-120 kilométeres vagy akár nagyobb hatótávval. Most azonban összeszedtük azt a három típust, melyekkel jelenleg egyetlen töltéssel a legmesszebbre juthatunk tisztán elektromosan.
3. Mercedes-Benz E 300 e Limousine – 116 km
A Mercedes napjainkra egyértelműen az elektromos autózás egyik úttörőjévé lépett előre. A legújabb E-osztály limuzin változatába már olyan technológia került, amit sok teljesen elektromos autó is megirigyelne. A modellbe egy nettó 23 kWh-s (bruttó 25,4 kWh kapacitású) akkupakk került, amivel ideális körülmények között akár 116 km is kiautózható egyetlen töltéssel, mielőtt beindulna a 2,0 literes turbós benzines egység.
Az utasoknak ráadásul nem kell kompromisszumokat kötni, ugyanis egy teljes értékű, felső-középkategóriás limuzinról van szó, igaz, a 370 literes csomagtartó nem a nagy családi nyaralásokra született. Az emissziómentes meghajtásról egy 95 kW-os (129 LE) elektromotor gondoskodik 440 Nm-es csúcsnyomatékkal.
Ha esetleg fogyóban lenne a töltöttség, a német négyajtóst akár 55 kW-os teljesítménnyel is tölthetjűk a CCS csatalkozón keresztül villámtöltőn, míg a hagyományos, otthoni autótöltést az alapáron járó 11 kW-os fedélzeti töltővel oldhatjuk meg a megfelelő wallbox segítségével, ami körülbelül 2,5 óráig fog tartani. Az E 300e indulóára 29,2 millió forint.
2. Land Rover Range Rover Sport P460e – 123 km
Hazánk egyik legnagyobb hatótávval kapható plug-in hibridje egyben a legdrágábbak közé is tartozik. A Range Rover egy igazi nehézfiú a maga több mint 2,7 tonnás üres tömegével, persze ötméteres hossza és 187 centiméteres magassága is tekintélyt parancsoló.
Az SUV hajtásáért egy 3,0 literes, hathengeres Ingenium benzinmotor és a 160kW-os villanymotor kombinációja gondoskodik P460e vagy P550e kivitelben. A Mercedes E-osztályához képest másfélszer nagyobb, nettó 31,8 kWh-s (bruttó 38,2 kWh-s) akkumulátort AC mellett DC forrásból is tölthetjük. Utóbbi esetén a CCS csatalkozón keresztül 50 kW-os maximális teljesítményt képes felvenni, amivel teljesen lemerült állapotból 80%-ra mindössze 30 percbe telik felhúzni. Hagyományos utcai, vagy otthoni fali töltővel egy fázison tölthető maximum 32 amperrel, ez 7,4 kW-os csúcsot jelent, ami több mint 5 órás teljes feltöltést ígér.
A monstrum átlagfogyasztása tisztán elektromos üzemben nagyjából 26 kWh/100km, ami közel duplája egy hagyományos elektromos négykerekűjének.
A csomagtartó 818 literes űrtartalma legalább alkalmassá teszi akár egy nagycsaládos nyaralásra is. Ára legkevesebb 58 millió forint, amely gyakorlatilag duplája listánk harmadik helyezettjének.
1. Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC Coupe – 131 km
A PHEV autók maratoni távfutó királya jelenleg a Mercedes közepes méretű SUV modellje, a GLC, annak is Coupe változata. Valószínűleg nem lesz belőle népautó, hisz listaára (GLC 300 e) 28 millió forinton indul, és akkor a különböző extrákra még nem költöttünk el fájdalmas milliókat.
A GLC meghajtásáról ugyanaz a technológia gondoskodik, mint az E 300 e esetében – nem véletlen a hasonló elnevezés. Így a 2,0 literes 204 lóerős benzinmotor mellett egy 95 kW-os (129 lóerős) villanyos egység gondoskodik 440 Nm-es csúcsnyomatékkal. Így a 2,3 tonnás SUV 6,7 másodperc alatt van százon, míg végsebessége 220 km/óra.
Ami a töltésteljesítményt illeti, 55 kW-os csúcsot érhetünk el DC villámtöltőn, míg hagyományos utcai vagy otthoni fali töltővel 3x16A-es, azaz 11 kW-os maximális AC teljesítménnyel etethető a nettó 28 kWh-s (bruttó 31,2 kWh) akkumulátor. Utóbbi esetén 2,5 órás töltésidőről beszélünk.
Bármelyik modell mellett is döntsünk, az otthoni vagy munkahelyi fali töltőket illetően temérdek lehetőséget tudunk kínálni, hogy a lehető leghamarabb útra kész legyen autónk.
Ezek az alábbi linken érhetők el.
⚡️GYIK✅
⚡️1. Olcsóbb elektromos autót vezetni, mint belső égésű motorral működő autót?
– Igen, hosszú távon az elektromos autók üzemeltetése olcsóbb lehet. Az alacsonyabb karbantartási költségek, az üzemanyag-megtakarítás és bizonyos esetekben a kedvezményes parkolási díjak és adók mind hozzájárulnak ahhoz, hogy egy elektromos autó költséghatékonyabb legyen. Azonban ez függ a töltési módszertől és a töltés helyszínétől is.✅
⚡️2. Milyen töltési lehetőségek vannak az elektromos autók számára?
Három fő töltési mód létezik: utcai, közterületi töltés (általában drágább), otthoni töltés (alacsonyabb költséggel), valamint munkahelyi vagy egyéb ingyenes töltési lehetőségek.✅
⚡️3. Miért drágább a közterületi töltés?
A közterületi töltést üzemeltető cégeknek üzleti hasznot kell termelniük, és az ilyen töltőhelyek fenntartása költséges. Ezekhez hozzátartozik az üzemeltetés, karbantartás, valamint a villamos energia beszerzési ára, amely gyakran magasabb a lakossági árnál.✅
⚡️4. Mennyibe kerül a közterületi töltés?
A közterületi töltési árak jelentősen változhatnak, de általában 100 és 400 Ft/kWh között mozognak. Például a Lidl töltőoszlopainál 149 Ft/kWh (AC töltés), míg a Tesla Supercharger töltőállomásain 180 Ft/kWh áron lehet tölteni előfizetéssel. A magasabb árak már a benzines autók költségszintjéhez hasonlítanak.✅
⚡️5. Mennyibe kerül az otthoni töltés?
– Az otthoni töltés esetén a lakossági áramárak függvényében a töltési költségek nagyon kedvezőek lehetnek. A kedvezményes áramár 36,9 Ft/kWh, a normál ár pedig 70,1 Ft/kWh. Egy átlagos elektromos autó fogyasztása 10-20 kWh/100 km között mozog, így az otthoni töltési költségek 700-1400 Ft/100 km-re tehetők, ami lényegesen olcsóbb, mint a benzin.✅